De flesta av oss har förmodligen tänkt på att vi mötts av allt mer spelreklam i olika kanaler på senaste. Och den känslan är inte felaktig, med tanke på att de utländska spelbolagen lägger mer och mer pengar på reklam.
I Aftonbladet kan man läsa att de utlandsbaserade spelbolagen lägger 2,3 miljarder kronor på reklam i Sverige varje år. Då handlar det bland annat om reklam i radio, tidningar, på tv och på nätsajter och man har sedan ett par år tillbaka lagt så här stora summor på enbart reklam. I och med att det investerades så här mycket pengar på reklam från de utländska spelbolagens sida, innebär det att de nu står för 70 procent av reklaminvesteringarna i spelbranschen. Den senaste tiden har spelbolagen även satsat på mer aggressiv marknadsföring och man har försökt fånga upp nya målgrupper, som exempelvis unga och kvinnor, som tidigare inte har spelat lika mycket som andra målgrupper.
Missbruk av för mycket reklam
På grund av att spelbolagen lägger så stora summor som de gör på marknadsföring lockas allt fler till att spela. Och med tanke på att man sprider ut reklamen i alla kanaler, är det inte så många som kommer undan budskapet. Är man exempelvis inte någon som kollar så mycket på teve, lär man fångas upp på nätet eller på stan. Det finns även massivs med reklam för den som redan spelar mycket och exempelvis kan den som letar efter bra casinon gå in på en marknadsföringssida som http://www.mobilcasinon.se/ där de tipsar om vilka casinon som är bäst att spela på. Att spelbolagen tjänar mycket pengar genom sin marknadsföring och reklam är det ingen tvekan om. Annars skulle de inte lägga så stora pengar som de faktiskt gör. Men kritiker hävdar att den här marknadsföringen, som gått upp till så stora mängder, leder till att fler och en bredare grupp blir beroende. I Dagens Nyheter skriver man om framförallt barn och ungdomar är de som drabbas hårt av spelreklamen eftersom de är mer lättpåverkade och även har en tendens att hamna i missbruk om de börjar spela tidigt.
Försöker kontrollera reklamen
Man har på många håll och upprepade gånger försökt kontrollera spelreklamen och få spelbolagen att dra ner på sina reklamsatsningar. Men än så länge har inga åtgärder man vidtagit fungerat effektivt. Det finns faktiskt ett så kallat främjandeförbud i lotterilagen som innebär att tidningar och andra medier inte får annonsera för aktörer som inte har licens i Sverige, men det har man lyckats komma runt på olika sätt. Nu gör man istället ett försök att kontrollera spelreklamen i Sverige genom att införa ett licenssystem som gör att vissa aktörer får rätt att verka i Sverige, med de regler som vi har här. Metro skriver om att en utredning är igångsatt och att de nya reglerna kan träda i kraft om bara ett par år. Dessa regler skulle bland annat innebära:
- Att man kan söka om licens i Sverige för att få driva spelverksamhet.
- Att alla som inte har licens ska blockeras från svenska användare.
- Att spelbolagen med licens ska arbeta aktivt för att motverka spelmissbruk.